Stefan en Jacob dromen van ‘vette rallyauto’

Rutten - Het was de bedoeling dit seizoen zoveel mogelijk kilometers te maken. ‘De auto staat nu alleen stof te happen’, concludeert Stefan Meijer. Toch hopen de rallycoureur en zijn navigator Jacob Booy alsnog een paar keer in actie te komen het komende halfjaar.

Te beginnen in het weekeinde van 9 en 10 juli, als de GTC Rally in Achtmaal op de kalender staat. ‘Hij gaat vooralsnog door’, weet Stefan Meijer. ‘De vergunningen zijn rond, de routeboekjes zijn klaar. De organisatie wil er per se publiek bij hebben. Ze willen er een spektakel van maken’. De GTC Rally is de duurste (750 euro inschrijfgeld), die meetelt om de Peugeot 206 Rally Cup. Meijer en Booy moeten nog even geduld hebben. Inschrijven voor de wedstrijd in de grensstreek met België kan nog steeds niet.

Vechtdal Rally

Ze staan te popelen om de Peugeot 206 op z’n staart te trappen. De rookies (dat zijn ze natuurlijk na slechts één rally in 2020) willen vooral rally’s uitrijden om zoveel mogelijk te leren. Dus hopen ze, na de afgelasting van de Zuiderzee Rally in april, dat de resterende vier wedstrijden die meetellen voor het klassement doorgaan. Stefan Meijer (22) van de Hopweg en Jacob Booy (25) van de Lemsterweg onder Rutten reden vorig jaar de Vechtdal Rally uit. Dat was meer dan waar ze vooraf op hadden gerekend. Die opsteker smaakt naar meer, dat mag duidelijk zijn.

‘We moesten wennen aan de wedstrijddruk, maar het ging verbazingwekkend goed’, zegt Jacob Booy. Ze hadden voor de rally in en rond Hardenberg wel testkilometers gemaakt, maar de spanning van een echte rally is andere koek. ‘Vertrouwen op elkaar, dat is het belangrijkste’, aldus Booy. Het tweetal wende snel aan elkaar. Elke proef durfden ze meer en ging het steeds sneller. Al na één rally hadden ze een paar verbeterpunten: Booy moet korter en bondiger formuleren (‘Anders is de bocht er, voordat hij is uitgepraat’) en de omschrijving van de borden moet duidelijker.

Testdagen

Meijer en Booy, die elkaar een paar jaar kennen via twee vriendengroepen, wilden in eerste instantie om en om achter het stuur te gaan zitten, maar om voor het klassement in aanmerking te komen moesten ze een keuze maken. Als de resterende rally’s doorgaan, kunnen ze snel meer ervaring opdoen. Testen kan ook een goede leerschool zijn voor de timmerman en de aircomonteur, maar testdagen lopen aardig in de papieren. Timmerman Meijer: ‘Een middagje testen kost 400 euro. Komt nog brandstof bij. En ik ben eigen baas, kost me een dag. Het blijft wel een hobby, hè?’

Een toch redelijk kostbare hobby. De Peugeot 206 Rally Cup mag te boek staan als een instapklasse (‘Rallyrijden met een relatief beperkt budget’, aldus de website), Jacob Booy schat dat een jaar rijden in deze klasse tegen de 10.000 euro kost. Schades niet meegerekend. Meijer en Booy hadden geluk. Zij konden hun Peugeot rijklaar voor 5000 euro kopen van de organisatievoorzitter, die moeilijk meer kon vragen omdat 5000 euro voor een betrouwbare en snelle auto het uitgangspunt van deze klasse is.

Lukt nooit

Stefan Meijer en Jacob Booy zijn van mening, dat het niet mogelijk is een goede Peugeot te bouwen voor dat bedrag. Dat neemt niet weg dat de Peugeot 206 Rally Cup voor nieuwelingen met wat eigen geld en bijdragen van sponsors een mooie leerschool kan zijn. De auto’s zijn aan elkaar gewaagd, omdat ze aan bepaalde kaders moeten voldoen. Zo mogen ze niet de 125 paardenkrachten en 155 Newtonmeter overschrijden. Stefan Meijer: ‘Voor ons is het klassement niet het belangrijkste. Wij willen ons meten met andere nieuwe jongens en plezier hebben.’

Meedoen om de topposities komt misschien later wel in hun eigenhandig gebouwde Subaru. Dat is de ultieme droom van Stefan Meijer en Jacob Booy. ‘Geweldig toch, zo’n vierwielaangedreven Subaru?’, vraagt Meijer, meer aan zichzelf dan aan zijn navigator. ‘Dat is een heel vette rallyauto.’ Jacob Booy: ‘Eens!’

Harry de Ridder