Hans Wijnants: ‘Als bedrijven ons nodig hebben weten ze ons te vinden’

Emmeloord - De gemeente Noordoostpolder eindigde op de vierde plaats bij de verkiezingen MKB-vriendelijkste gemeenten van Nederland. De lijst wordt aangevoerd door Holten-Rijssen, gevolgd door Eindhoven en Almere.

Twee jaar geleden stond de Noordoostpolder nog tweede, maar door de opkomst van de grote steden heeft de Noordoostpolder een stapje terug moeten doen, maar met een mindere bedrijfsvriendelijkheid heeft het niets te maken, stelt wethouder Hans Wijnants. Hij is in zijn nopjes met het mooie raportcijfer 7,8 dat de gemeente kreeg. ‘Je ziet nu dat grote steden het beter doen, maar onze positie is wel gehandhaafd.’

Bij het onderzoek van het MKB geven ondernemers van midden- en kleinbedrijven (mkb) uit het hele land hun mening over de dienstverlening van hun lokale overheid. Het imago, communicatie en beleid en lokale lasten komen daarbij ook aan de orde. De Noordoostpolder scoort al jaren goed in dit onderzoek.

Spreekuur

‘De bedrijven weten ons heel goed te vinden als ze ons nodig zijn. We hebben ook wel eens een speciaal spreekuur voor ondernemers ingesteld. Zakenmensen konden me dan rechtstreeks benaderen, maar dan kwam er niemand. Als ze ons nodig hebben weten ze de weg te vinden. En dan is er binnen onze organisatie expertise aanwezig om vragen te beantwoorden.’

In de regio Zwolle staat Noordoostpolder op dit gebied zelfs op de eerste plaats. ‘We zijn er blij mee, maar het hoort ook bij ons. Toen ik in 2014 wethouder werd kwam ik al in een organisatie die oog heeft voor ondernemers. Ook toen de coronacrisis uitbrak waren we er vroeg bij om ondernemers tegemoet te komen met soepeler regels en verruiming van de terrassen.’

BVN en Centrummanagement

Wat ook meespeelt in de goede contacten met het bedrijfsleven is dat de ondernemers in de polder goed georganiseerd zijn in de BVN en het Centrummanagement, waarmee de gemeente goede contacten onderhoudt, benadrukt Wijnants. Dit onderstreept Kees van der Sar, voorzitter van de BVN. 'Nu de BAN en OVG samen zijn vormen we een groot blok, maar de gemeenste luistert naar ons. We werken heel fatsoenlijk samen.'

Waar nog wel wat te winnen is, is het algemene imago van de Noordoostpolder, zegt Wijnants. De gemeente komt in september met een strategisch marketingplan om het beeld van de gemeente beter op de kaart te zetten.

Cees Walinga