Hoe bereid je je oude dag voor?

Emmeloord - ‘Denk tijdig na over hoe je op een goede manier oud wil worden’ is de boodschap van de campagne die vanochtend van start ging in Noordoostpolder.

Carrefour, Zorggroep Oude en Nieuwe Land, GGD Flevoland, Flevomeer bibliotheek, Cultuurbedrijf, Mercatus en de gemeente Noordoostpolder trekken hierin gezamenlijk op. Angela Weerden van Carrefour: ‘We willen mensen bewust maken om tijdig na te denken over hoe zij op een goede manier oud willen worden. Bijvoorbeeld: hoe blijf je zo lang mogelijk gezond en vitaal, heb je je geldzaken goed geregeld en hoe zit het met wonen of je (levens)testament? Het is belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te gaan net ouders, kinderen, vrienden en familieleden als voorbereiding op een goede oude dag.’

Inwoners uit Noordoostpolder vertellen in de campagne wat voor hen belangrijk is in het ouder worden en welke keuzes zij daarom maken. De verschillende organisaties delen deze verhalen komend jaar via hun communicatiekanalen, zoals krant, een bewonersblad of social media. Ook verwijzen ze naar de landelijke website www.dewaarde vanouderworden.nl, de plaatstelijke campagne is daar een onderdeel van.

2 miljoen 75-plussers

Nederland telt over 10 jaar ruim 2 miljoen mensen van 75 jaar of ouder (nu 1,4 miljoen). Ook in Noordoostpolder stijgt dat aantal fors. Wethouder Marjan Uitdewilligen gaf gisteren het startschot voor de campagne in de polder tijdens een bijeenkomst in het kader van zomeractiviteiten voor 55+