Snelheid genoeg, nu nog blijven zitten

Emmeloord - Vooraf hoopte hij op een mooi raceweekend met veel strijd. De concurrentie had meer getraind in Assen, maar Bryan Cohen (20) had in de eerste races bewezen bloedsnel te zijn. Snel was hij als vanouds, maar het leverde geen overwinning op. ‘Het was wel een geweldig weekend.’

Bryan Cohen, zoon van Pascal Cohen, oud-spits van Flevo Boys, maakte een vliegende start in de Yamaha R3 Cup. De jonge Emmeloorder won de eerste twee races in het Duitse Oscherleben, maar die stunt kon hij in de derde wedstrijd van het seizoen niet herhalen. Concurrent Sven Wind ging er zaterdag met de winst vandoor. ‘Ik werd er in de laatste bocht uitgeremd en werd tweede op 0,016 seconde’, aldus Cohen. Zondag lag hij een paar ronden voor de finish twee seconden voor op de rest van het veld. En toen? ‘Ik ging te hard een bocht in en ging onderuit.’ Resultaat: twaalfde.

Het is een beetje het verhaal van Bryan Cohen in de strijd om de Yamaha R3 Cup: meer dan genoeg snelheid, maar wat zuiniger rijden om op de motor te blijven zitten en punten te pakken blijkt soms lastig te zijn. In Schleiz, in het tweede raceweekend, ging het ook mis. Een elfde plaats en een DNF (twee keer gevallen), meer zat er niet in. Monteur Maas Beitler, de opa van Bryan, is fan én kritisch. ‘Zijn wil om te winnen zit hem soms in de weg. Bryan moet accepteren, dat er soms niet meer dan een tweede of derde plek in zit. Als je kampioen wil worden, moet je punten pakken.’

 

Nergens bang voor

Maas Beitler, wiens zoon Ronald ooit meedeed aan de TT in Assen, dicht Bryan zeker talent toe. In het eerste raceweekend, in Oscherleben, maakte Cohen indruk door beide races te winnen. En in Schleiz was hij in de kwalificaties de snelste. In Assen ging hij ruim aan kop in de tweede race, maar verspeelde hij de winst door een stuurfout. ‘Hij moet nog veel meer ervaring opdoen’, aldus Maas Beitler. ‘Bryan is nergens bang voor. Soms is dat een voordeel, soms een nadeel.’ Iets leren met vallen en opstaan: Bryan Cohen is het levende bewijs van die wijsheid.

De Yamaha van Bryan Cohen is een omgebouwde, niet-getunede standaardmotor. Vering, banden en elektronica zijn aangepast en er is veel vanaf gehaald. Topsnelheid: 180 km/uur. Reparaties en onderhoud zijn voor rekening van opa Maas. Scheelt veel in de kosten. Vader Pascal heeft een groot netwerk. Hij schat, dat driekwart van de kosten wordt opgehoest door sponsors. Pascal, grootouders en Bryan zelf doen ook een duit in het zakje. Het maakte, dat Bryan dit jaar de overstap kon maken van de Freetech 50cc-klasse naar de Yamaha R3 Cup.

 

Trainen is duur

Je zou zeggen, dat je veel moet trainen om met de besten mee te kunnen. Het wonderlijke is, dat Bryan Cohen nauwelijks traint voor de races. ‘Ik zit afgezien van de races bijna niet op de motor.’ De reden is heel simpel: kostenbesparing. Cohen: ‘Ik zou het liefst elke dag op de motor zitten, maar trainen is heel duur. Het kost veel brandstof en banden, je moet circuithuur betalen en je hebt kans op valschade.’ Vijf, zes weekenden in het jaar trekt Bryan Cohen erop uit, met in zijn kielzog de familie, om te trainen. Dat is alles.

In de Freetech-klasse had Cohen weinig te duchten van concurrentie. ‘Daarom wilde ik hogerop.’ De familie Cohen liet Joey Litjens, coördinator van de Yamaha R3 Cup, tekst en uitleg geven. Sponsors maakten de overstap mogelijk. En nu het zo goed gaat, kijkt de jonge coureur alweer vooruit. Wil hij weer hogerop, dan moet de Emmeloorder de stap naar de IDM (Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft) maken. Opa Maas ziet kansen. ‘Als ik naar de tijden van Bryan kijk, zou hij een klasse hoger in het middenveld meerijden. Met een paar pk’s erbij kan hij bij de eerste tien rijden.’

 

IDM Supersport 300

Cohen presteert zeer verdienstelijk. Zijn snelheid is de kenners ook opgevallen. Er is van diverse kanten interesse voor de Emmeloorder. Hij kan volgend seizoen in de IDM Supersport 300 gaan racen, wat alweer een stap hogerop betekent. Of het er echt van komt hangt ook af van de budgettaire mogelijkheden. Een klasse hoger racen betekent ook meer kosten. Dat is van later zorg. Het heden leert, dat Cohen na de races in Assen op de tweede plaats in het klassement staat. ‘Ik vond het de mooiste wedstrijd tot nu toe’, aldus Bryan Cohen.

De strijd om de Yamaha R3 Cup gaat eind deze maand verder met wedstrijden op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Eind september zijn de laatste races op het circuit van Hockenheim. Wie de verrichtingen van Bryan Cohen wil volgen, kan zijn hart ophalen op social media. Cohen is zeer actief op Instragram (Maroracingteam69) en op YouTube, waar hij meer dan 5000 volgers heeft. De vlogs en filmpjes dienen een duidelijk doel: naamsbekendheid. Cohen: ‘Andere teams zitten ook op social media en zien die filmpjes. Zo kom je weer met grote sponsors in aanraking. Makkelijk als je wilt doorgroeien.’

Harry de Ridder