Ombudsman: ‘Soms gaan ze zweten als wij ons melden’

Emmeloord – Burgers willen inspraak en gehoord worden door de overheid en hekelen trage beantwoording van vragen. Dat is vaak waar het om draait als burgers met hun problemen aankloppen bij de Nationale Ombudsman.

Dus ook woensdag toen onze Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen met zijn team van 10 mensen neerstreek in Emmeloord en Urk. ‘Dat goede luisteren proberen wij beter te doen. Wij verwijzen de burger, die tegen de stroperigheid van de overheid aanloopt, om contact te krijgen of ze te verwijzen naar een andere instantie’, vertelt Van Zutphen na een lange ochtend klachten aanhoren in de bibliotheek in Emmeloord.

Smeerolie

‘Wij zijn de smeerolie tussen onder meer rijk, provincie, gemeenten en het UWV.’ Dat de burger het vertrouwen in de overheid steeds meer kwijt raakt, verbaast Van Zutphen niet. Hij wijst naar de grote thema’s als de afhandeling van de aardbevingsschade in Groningen en de recente toeslagenaffaire. ‘De verbinding tussen de overheid en de burger is niet goed geregeld. De daad bij het woord voegen schort er aan. Vertrouwen krijg je als je betrouwbaar bent en doet wat je zegt.’

Vertrouwen

‘En zo is er ontevredenheid over wat de overheid presteert’, stelt Van Zutphen. En ontevreden burgers zijn er ook in Noordoostpolder. Een bewoner van de Jeanne d’Arclaan vertelde de ombudsman, namens de buurt, hoe de gemeente tot het realiseren van een freerunpark wil komen op een speelveldje in de wijk, waarvan de burgers is toegezegd dat die groen zou blijven.

‘Wij willen het niet, de participatie en inspraak was niet goed, de infrastructuur sluit niet aan bij de nieuwe invulling van het speelveld, er komt nota bene een commercieel bedrijf naast ons, we zijn vals voorgelicht door de gemeente en naar ons alternatief wil de gemeente niet luisteren’, somt de bewoonster op.

Belangenafweging

Van Zutphen: ‘De gemeente maakt een belangenafweging, maar dan moet ze die belangen wel weten. Daarvoor moeten ze met jullie in gesprek over de vrees voor overlast als parkeren, hangjongeren en een bedrijf naast de deur. Heeft de gemeente wel goed genoeg nagedacht over de consequenties, vraag ik me dan af. Ook alternatieven zouden nog besproken kunnen worden.’

Het team zal in deze zaak als smeerolie optreden richting gemeente, zoals ze dat ook gaat doen voor de bewoners van een boerderij aan de Muntweg die de gemeente wil slopen. De bewoners huurden de boerderij van een boer die de boerderij aan de gemeente verkocht. Die wil een andere bestemming voor de boerderij en graag van het huurcontract af. De bewoners genieten huurbescherming met een contract voor onbepaalde tijd, maar zijn niet blij met de dreigende brieven van de gemeente en de toon die gezet wordt. ‘Wij willen netjes behandeld worden en rust’, smeken ze de ombudsman.

Een inwoonster van Ens wil graag een steuntje in de rug van de ombudsman om uit de bijstand te kunnen komen. ‘Ik wil graag werken in mijn eigen vak en dorp, maar ik krijg geen kans. Ik zit bij de gemeente in de bak ‘niet bemiddelbaar’.’ Hij adviseert haar om ook bij de gemeente te klagen en een contactpersoon te vragen. Wij kunnen aankaarten waar u mee zit.’

Zweten

En zo maakt het ombudsteam in de bibliotheek een hele waslijst op met klachten waarmee ze naar de overkant oftewel het gemeentehuis kan. ‘Van Zutphen: ‘Daar moeten ze het werk doen. Soms gaan ze zweten als wij ons melden.’

Cees Walinga