Ik ben even off, lekker toch?

Emmeloord – De helft van de jongeren wil minder gebruik maken van hun smartphone, maar in de praktijk vinden zij dit lastig. Jongerenorganisatie TeamAlert stimuleert hen daarom met de nieuwe campagne “Ik ben even OFF” om hun telefoon weg te leggen in situaties dat zij dat zelf willen.

Jongeren zijn erg gehecht aan hun mobiele telefoon. Hoewel de smartphone veel vermaak oplevert, zorgt deze ook voor nadelen, blijkt uit onderzoek van TeamAlert. Veel jongeren vinden namelijk dat anderen zo snel mogelijk op hun berichtjes moeten reageren en dit wordt ook van henzelf verwacht. Het direct moeten reageren op berichtjes levert onrust en sociale druk op. Om jongeren hierbij te helpen, lanceert TeamAlert vandaag de campagne “Ik ben even OFF”. Met de campagne wil TeamAlert motiveren jongeren om de sociale druk van de smartphone te weerstaan op momenten dat zij dit zelf willen.

Genieten van het hier en nu

Centraal binnen “Ik ben even OFF” staat het principe Joy Of Missing Out (JOMO), ook wel bewust genieten van het hier en nu, zonder steeds op je mobiel te kijken. Dit is het tegenovergestelde van Fear Of Missing Out (FOMO), waarbij jongeren juist de angst hebben om dingen te missen op bijvoorbeeld social media of WhatsApp. TeamAlert wil jongeren uitdagen om vaker JOMO te zijn en te genieten van momenten zonder dat hun smartphone hen daarbij afleidt, zoals tijdens het sporten of afspreken met vrienden.

Bij de bron aanpakken

De campagne zorgt ervoor dat jongeren bewust kiezen om JOMO te zijn op momenten waarop zij dit zelf belangrijk vinden. TeamAlert hoopt hiermee te bereiken dat zij ook in het verkeer de keuze maken om hun telefoon even niet te gebruiken. Maartje Burghgraef, directeur-bestuurder van TeamAlert: 'Met “Ik ben even OFF” pakt TeamAlert het probleem van smartphonegebruik in het verkeer onder jongeren bij de bron aan. Als zij in het dagelijks leven weerstand kunnen bieden aan de verleiding om constant hun telefoon te checken, zullen zij óók in het verkeer minder snel hun mobiel erbij pakken.'

De campagne loopt van 14 oktober tot en met 10 november.