Website Sterk Techniek Onderwijs Noordoostpolder-Urk in de lucht

Emmeloord - Tijdens het evenement Techniek Tastbaar op 12 november werd de website van Sterk Techniek Onderwijs Noordoostpolder-Urk gelanceerd.

Scholen en bedrijven kunnen op www.sto-nopurk.nl met elkaar in contact komen voor het aanvragen en aanbieden van stageplaatsen, gastlessen of workshops. Het portaal geeft toegang tot lesbrieven, leskisten, excursies en/of het reserveren van lessen in een van de leerlabs. Wethouders Wijnants van Noordoostpolder en Middelkoop van Urk zorgden samen voor de lancering van de website van Sterk Techniek Onderwijs.  


André de Vries (Bedrijvenkring Urk) en Herjan Reuten (directeur Vakcollege Noordoostpolder) zijn de projectleiders van Sterk Techniek Onderwijs Noordoostpolder-Urk. De heren zijn maar wat blij met de nieuwe site waar onderwijs en bedrijfsleven elkaar ontmoeten met als doel jongeren enthousiast te maken voor technische beroepen en technisch onderwijs. ‘Een goede manier om leerlingen, scholen en bedrijven dichter bij elkaar te brengen. En dat is hard nodig. Er is een schreeuwende behoefte aan technisch personeel’, aldus de De Vries en Reuten.

STO Noordoostpolder-Urk

In de regio Noordoostpolder-Urk werken vmbo-scholen, mbo-instellingen en het regionaal bedrijfsleven samen aan sterk techniekonderwijs zodat er voldoende goed gekwalificeerd technisch personeel beschikbaar komt voor de arbeidsmarkt. ‘Wij hebben STO goed van de grond gekregen en breiden het nu verder uit. De komst van de website is daarbij heel belangrijk’, zo vertelt Reuten enthousiast. 

De Vries: ‘Vorig jaar is het onderwijsdeel al goed op de rails gezet. Nu is het aan het bedrijfsleven om aan te haken. Ze moeten jongeren enthousiast maken om voor een technisch beroep te kiezen. Dat kan door het faciliteren van bedrijfsbezoeken, stages, gastlessen en zoals vorige week door zichtbaar te zijn op het evenement Techniek Tastbaar. Het Innovatiecluster nam het initiatief om Techniek Tastbaar te organiseren en zocht contact met STO. Vervolgens werden het Agrofoodcluster en Urk Maritime erbij betrokken. Een prachtige samenwerking.’ 

‘Techniek tastbaar was met meer dan 1600 bezoekers een groot succes’, zo weet Reuten te vertellen.  ‘De sfeer was heel goed en de leerlingen en deelnemende bedrijven waren erg enthousiast.’ ‘Klopt helemaal’, vult De Vries aan. ‘Terwijl bedrijven het allemaal erg druk hebben, mede vanwege een tekort aan personeel, zien ze de noodzaak om leerlingen al in een vroeg stadium kennis te laten maken met een toekomstige baan in de techniek.’

Investeren in opleiders

Reuten: ‘Mooi om te zien dat er een goede samenwerking op gang gekomen is tussen de scholen onderling en de organisatie richting de bedrijven. Je ziet steeds meer dat bedrijven investeren in opleiders in hun bedrijf. Ik ben er trots op dat er nu echt sprake is van de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zo kennen we nu doorlopende leerlijnen en nieuwe keuzevakken. Scholen zien de meerwaarde van les krijgen op het bedrijf zelf. Ook voor docenten is het leuk om mee te krijgen wat er op een bedrijf gebeurt. En de leerlingen worden natuurlijk blij van de nieuwe technieklokalen die mede met STO-gelden gerealiseerd zijn.‘

Boekingssysteem

De Vries: ‘Doel van de nieuwe website is dat de scholen stages kunnen boeken en gastlessen kunnen aanvragen. Het is een soort boekingssysteem. De bedrijven kondigen op de site aan wat ze aanbieden. Er zit groei in z’n totaliteit in het vmbo, maar zeker op Urk’, vertelt De Vries. ‘Wij merken dat steeds meer vmbo-leerlingen hun schoolloopbaan vervolgen op ROC Friese Poort. Mede vanwege de nieuwe doorlopende leerlijnen. Dat is natuurlijk prachtig voor de regio.’ 


Mooi voorbeeld is dat van vier leerlingen die bij Kamplacon op bedrijfsbezoek waren. Daar werd hun interesse om te gaan lassen gewekt. En de doorlopende leerlijn Koudetechniek (vmbo-mbo) heeft vier leerlingen opgeleverd die nu een bijbaan hebben in de koudetechniek. ‘Het geeft de leerlingen een enorme boost als ze in aanraking komen met het echte werken bij de bedrijven. Ze weten waarvoor ze naar school gaan en hebben een duidelijker toekomstbeeld voor ogen’, zegt Reuten tot slot.