Sok met zand helpt auto’s tegen hitte

BANT - De 32 klassieke auto’s die op 30 juni vanuit Bant vertrokken voor de Transasia Classic, een 14.000 kilometer lange reis naar Beijing, zijn daar zonder al te grote problemen onderweg aangekomen.

Twintig auto’s zijn inmiddels ingescheept om overzee terug te keren. Twaalf rijders plakken er nog een tocht van 10.000 kilometer over land aan toe om Transsiberië huiswaarts te keren. Het duo Henk Konning en Geo Bremer ging als monteur mee en spraken over een vlotte reis. Bremer: ‘Met de hitte verwachtten we veel problemen met de koppakking van de Volvo’s Amazon, maar dat viel reuze mee. In Nederland was het dan warm, maar wij reden door gebieden waar het bijna 50 graden was. Dat was echt niet te doen.’

‘Waar we wel mee te maken kregen was bijna kokende benzine, waardoor je gasvorming krijgt. Dat gebeurt als de benzinetank half of minder vol zit. Als de benzine gas wordt hapert de motor en gaat de auto stotteren. We wisten eigenlijk niet hoe we dat moesten oplossen. Totdat Klaas Postma in Iran een vrachtwagenchauffeur aansprak over het probleem. Die adviseerde een sok te vullen met zand dat langs de weg ligt en deze met een stukje ijzerdraad om het benzinepompje vast te klemmen. Het was het ei van Columbus want toen waren die problemen verholpen.’

Chinese muur

Verder was er wel wat laswerk voor de technische begeleiding en kleine schade. ‘Maar eigenlijk heeft iedereen het gemakkelijk gehaald’, stelt Bremer. Wel was het moeilijk om met de hele colonne China binnen te komen. De rijders hadden een Chinees rijbewijs nodig en de auto moest op Chinees kenteken gezet worden. ‘We hebben heel lang bij de grens gestaan. Door al het gedoe waren we ‘s nachts om half vier pas in ons hotel. Dat was wel slopend. Ook waren er steeds veel politieposten waar je weer een stempel kreeg. En het viel op dat alle benzinestations zwaarbewaakt werden.’

Uiteindelijk werd de lange reis beloond met een rit in een touringcar naar de Chinese muur. ‘Dat was prachtig. We zijn ook nog naar het terracotteleger in Xian geweest en maakten eerder al een ballonvlucht in Cappadocië in Turkije.’ De twaalf rijders die ook de terugweg over asfalt gaan worden rond 6 september terugverwacht in de polder.

Cees Walinga