Martin Eijbersen: kampioen op een ouwe knar

Emmeloord - Sfeer, entourage en beleving zijn misschien wel belangrijker dan winnen, maar toch. "Als eerste over de streep komen geeft wel een heel goed gevoel", weet Martin Eijbersen uit ervaring.

De Emmeloorder is sinds 2010 verslingerd aan demowedstrijden van het Classic Racing Team, een landelijke club die als doel heeft een beeld te geven van motorraces op de weg in de periode tussen de Tweede Wereldoorlog en het begin van de jaren ’70. In verschillende klassen strijden een paar honderd motorfanaten elk jaar om de titels, hoewel de wedstrijden op de stratencircuits officieel geen wedstrijden maar demonstraties zijn. Maar ja, het is wel een competitie en dus wil je winnen. Martin Eijbersen in elk geval wel. Winnen gaat hem goed af, want sinds september mag hij zich Nederlands kampioen Classic Racing Team Holland 250 cc noemen.

Op zolder gestald

Eijbersen (50) is al meer dan dertig jaar in het bezit van een motorrijbewijs. Motorrijden zit in zijn DNA, maar pas zes jaar geleden kwam hij in aanraking met de motorsport. De manier waarop is een ‘mooie’ familiegeschiedenis. ‘Mooi’ tussen haakjes, omdat de oorsprong van die historie ellendig is. De motor waarop de poldercoureur dit jaar kampioen werd, was ooit van zijn vader. Martin’s ouders kwamen bij een ongeluk om het leven toen hij 10 jaar was. Martin verhuisde naar Emmeloord, de motor ging naar een broer van zijn vader en verdween uit beeld. Zes jaar geleden zocht zijn oom via internet contact met Martin. Wat bleek? De motor was ooit helemaal uit elkaar gehaald en op zolder gestald. Pas jaren later besloot Martin’s neef de motor weer in elkaar te zetten. De Emmeloorder kocht de motor en zo werd hij de trotse eigenaar van de Yamaha (topsnelheid dik boven de 200 km/uur). "Ik wist niets van motorracen, maar ja, ik wilde graag eens op de Yamaha rijden", zegt Eijbersen, die lid werd van de Yamaha Tweetakt Club en aan demonstratiewedstrijden van het Classic Racing Team ging meedoen. Stratencircuits in heel Nederland, van Assen tot Giessen en van Gramsbergen tot het Limburgse Haler, vormen het decor van de wedstrijden, die heel wat publiek trekken. Een feesttent met een livebandje en de onvermijdelijke snackkar in combinatie met de prachtige oude motoren zijn goed voor veel belangstelling. Martin Eijbersen is een echte liefhebber. Hij onderhoudt met hulp van een paar kameraden de motor, zodat de Yamaha altijd ‘als een zonnetje’ loopt. In de garage staan de vele trofeeën en er hangen mooie, oude foto’s. De Emmeloorder houdt van de sfeer op en rond de circuits.

Geen concurrenten

"We zijn geen concurrenten van elkaar. Als iemand pech met zijn motor heeft, helpen we elkaar met onderdelen of gereedschap. Het belangrijkste is, dat iedereen kan rijden", zegt Eijbersen. Zijn Yamaha is zo goed als origineel. Ooit was het een standaard motor, door zijn vader meteen omgebouwd om aan wegraces te kunnen meedoen. Er zitten andere voorremmen en een andere uitlaat op en er is wat aan de cilinders gesleuteld. "Zo is de motor iets betrouwbaarder en sneller." Snel was de Yamaha dit jaar zeker, want Eijbersen leidde de dans van begin tot eind. Voor de laatste wedstrijd, in Basse, was hij al zeker van de nationale titel in de 250 cc. Het wonderlijke is, dat je geen kampioen wordt door alleen de snelste te zijn. Nee, de coureur die het snelst is én het meest constant rijdt, wint de race. "Als je je een keer verremt en je haalt daarna iedereen in, win je niet", zegt Eijbersen, dit seizoen de snelste én meest constante coureur van het Classic Racing Team Holland 250 cc. Harry de Ridder