Brandweercolumn: Wij zagen de rookpluimen al van verre

Bevelvoerder Wim Rood van post Emmeloord werd op zondag 21 oktober aan het begin van demiddag gealarmeerd voor een wegvervoerbrand op de A6 ter hoogte van knooppunt de Vogelkop.

Wim: ‘Bij het wegrijden uit de kazerne kreeg ik via de alarmcentrale door dat het om een personenauto ging, type Mercedes en dat deze al volledig in brand zou staan. Daarop heb ik tijdens het aanrijden een plan van aanpak gemaakt. Niet blussen met water maar met ons schuimblussysteem “One Seven”. Ik heb de aanvalsploeg opdracht gegeven ademlucht om te hangen en zelf deed ik dit ook.

Tijdens het aanrijden hebben we besproken wat we mogelijk konden tegenkomen en met welke gevaren wij rekening moeten houden. Plaatselijke bekendheid leert ons dat de rijbaan naar het zuiden ter hoogte van de incidentlocatie direct naast de vluchtstrook is en deze is voorzien van een vangrail. Dat betekent dat er weinig werkruimte is om veilig te werken en dat het verkeer met 130 km/h voorbij kan rijden. Om veilig te kunnen werken heb ik direct politieassistentie gevraagd voor eventuele afzetting van rijstroken.

Bij het opdraaien op de A6 zagen we in de verte al een forse rookpluim. Een paar honderd meter voor de brandende auto ging het verkeer al fors in de remmen. De weggebruikers op de beide rijstroken maakten direct ruimte voor ons zodat wij tussen beide rijen auto’s door konden rijden. Een pluim voor deze bestuurders. De politie was al voor ons ter plaatse en had de rechter rijstrook inmiddels vrijgemaakt en beveiligd. Via de vluchtstrook reden wij naar de brandende auto en gingen meteen blussen. De inzittenden waren gelukkig ongedeerd en stonden in de berm veilig achter de vangrail.

De auto hebben wij met schuim geblust en nadat de het wrak voldoende was afgekoeld kon de berger beginnen met het afslepen. Inmiddels was ook de inspecteur van Rijkswaterstaat gearriveerd en heeft met zijn pionnen de wegafzetting van ons overgenomen. Klus geklaard en wij konden weer retour naar de kazerne.