'Fouten in onderzoek naar Lelystad Airport'

Lelystad - De stichting 'Lelystad Airport Moet Door' geeft aan dat het onderzoek naar fouten in rapporten over de belevingsvlucht rond Lelystad Airport zelf fouten bevat.

Vorige week zei geluidsdeskundige Pieter Sijtsma bij onder andere Nieuwsuur dat twee onderzoeksrapporten in opdracht van minister Cora van Nieuwenhuizen fouten wegpoetsen. De rapporten praatten volgens Sijtsma goed waarom de gebruikte Boeing 737 bij geluidsmetingen meer lawaai maakte dan eerder was berekend in de milieu effectrapportage (mer). Sijtsma toonde de fouten aan, na eigen berekeningen volgens een Amerikaanse methode.

'Methode Sijtsma niet geschikt'

Maar volgens 'Lelystad Airport Moet Door' is de methode van Sijtsma helemaal niet geschikt om de belevingsvlucht te beoordelen. 'De gebruikte methode is alleen toepasbaar voor gemiddelde geluidsberekeningen over een langere periode'. Volgens de stichting heeft de conclusie van Sijtsma daarom weinig waarde en is het gek dat Nieuwsuur de conclusie als wetenschappelijk feit presenteert.

'Eenmalige meting die vrij weinig zegt'

Overigens was de belevingsvlucht, eerder dit jaar, niet bedoeld om het exacte geluidsniveau van vliegtuigen te meten. 'De vlucht was bedoeld om bewoners een beeld te geven van het geluid van een passerend vliegtuig, waarbij de geluidswaarden werden gemeten. Een éénmalige meting die vrij weinig zegt', aldus 'Lelystad Airport Moet Door'.