200 mensen op Energiemarkt

EMMELOORD - ‘Boven verwachting en voor herhaling vatbaar.’ Dat is de algemene reactie van de deelnemers aan de energiemarkt die afgelopen vrijdag in FlevoMeer Bibliotheek Emmeloord 200 bezoekers trok.

Acht statafels voor evenzoveel ondernemingen en instellingen uit Noordoostpolder staan in een kringetje opgesteld. Bedoeld om bewoners van Noordoostpolder laagdrempelig te informeren over energiebesparing en groene energievoorzieningen voor hun woningen. ‘Klokslag 15.00 uur kwamen de mensen hier binnenlopen en ze stonden in de rij’, vertelt Samantha Raj van het Energieloket enthousiast. ‘Verrassend druk en gezellig, dus missie geslaagd!’, reageren ook Hilly Rooks en Peter de Vries van de Rabobank. ‘Bij ons komen ze natuurlijk vooral informeren naar financieringsmogelijkheden. We verwachten nog wel wat vervolggesprekken.’

Huurders

Ook huurders kunnen hun licht opsteken. ‘Wij hebben vanmiddag meerdere afspraken gemaakt voor huisbezoeken’, zeggen Suzan Keeler en Liesbeth Koets van het energieteam van Mercatus. Het energieteam komt op aanvraag bij huurders thuis en geeft tips voor energiebesparing. Daarnaast krijgt de huurder voor 30 euro aan energiebesparende voorzieningen cadeau, zoals LED-lampen en een waterbesparende douchekop. Ondanks communicatie via onder meer het woonmagazine, moet de service nog beklijven. ‘Mensen zijn misschien ook wel bang voor verborgen kosten, maar het is gratis!’, benadrukken de dames.

Jan Soer, oud-werknemer van Mercatus, laat opnames van woningen met een warmtebeeldcamera zien. ‘Het is zeker de moeite waard om zo’n foto te laten maken, vooral als je het idee hebt dat je warmteverlies hebt, maar niet kunt ontdekken waar.’ Mercatus maakt de opnames voor het eigen woningbestand. Marinus de Vries van Energie Advies Emmeloord verleent de service aan huiseigenaren en ondernemers. De Vries startte drie jaar geleden zijn onderneming, maar zag niet eerder zoveel belangstelling vanuit de particuliere sector. ‘Overweldigend’, noemt hij de aanloop, ‘en het mooie is dat het mensen van alle leeftijden zijn. Wat mij betreft doen we dit vaker.’

Regelmatige herhaling

‘Op zoveel animo had ik niet gerekend’, zegt ook Adrie Dekker van SolarNU tevreden. ‘Dit is een mooie gelegenheid om contacten te leggen en ik heb meerdere afspraken kunnen maken.’ Jetze Kempenaar van Geohita ziet meerwaarde in een regelmatige herhaling van de energiemarkt. ‘Dit kost ons weinig voorbereiding, terwijl we elkaar als ondernemers beter leren kennen en met elkaar mensen breed kunnen informeren. Maar het mag een volgende keer wat ruimer opgezet zijn, zodat je iets meer kunt presenteren.’

De energiemarkt is een initiatief van de Pioniers van de Toekomst in samenwerking met de gemeente.