INGEZONDEN | Veiligheid op de fiets 2

Ik heb blijkbaar met de beschrijving van mijn fietstocht naar het centrum van Emmeloord iets aangekaart waardoor er vele positieve en vele negatieve reacties zijn gegeven op Facebook.

De positieve reacties kenmerken zich door oudere mensen die serieus proberen zich op de fiets te verplaatsen. Zij hebben soortgelijke of zelfs een veel ernstiger problemen meegemaakt. Er was een aantal mensen dat reageerde met ongelukken op de rotondes.  Ook de Europalaan werd als gevaarlijk bestempeld.

De negatieve reacties kenmerken zich door opmerkingen van automobilisten die veel hinder ondervinden van jongere fietsers en van oudere fietsers die zich op allerlei manieren niet aan de regels houden. Het overkomt mij als automobilist ook vaak dat ik met verbazing naar oudere fietsers kijk die zonder een hand uit te steken en zonder om te kijken gewoon links af slaan.

Het overkomt mij als automobilist ook dat ik nog net de fietser ontdek (vooral een donkere straat als de Pilotenweg is daarvan een voorbeeld) die geen licht aan heeft. Het is een algemeen genoegen van jonge fietsers om de telefoon meer aandacht te geven dan het verkeer waarin zij zich bevinden. Ook met drie fietsers naast elkaar rijden is voor vele weggebruikers ( fietsers en automobilisten ) een punt van voortdurende ergernis.

Rood asfalt werkt niet

Het asfalteren van een straat met een rode strook waarbij iedereen denkt dat deze voor fietsers bestemd is, werkt niet. Als er in een straat fietsers en auto’s  de rijbaan samen moeten delen dan is de snelheid  van vijftig km per uur waarmee de auto rijdt riskant voor de fietser. Als er op een straat twee auto’s rijden die elkaar kruisen dan gaat dat ten koste van de ruimte die er overblijft voor de fietser.

Rotondes lijken de veiligheid te verhogen maar doen dat voor fietsers absoluut niet. Daarbij zou het goed zijn dat fietsers aangeven welke richting zij op gaan en of dat ze de rotonde gaan verlaten. Automobilisten weten niet  dat zij de beschikking hebben over een machine die minimaal 1000kg is en soms twee keer zo zwaar. Als zo’n machine tegen een onbeschermde fietser rijdt dan is een lage snelheid voldoende om zeer zwaar letsel te veroorzaken.


Er zijn automobilisten die de regels aan hun laars lappen. Ik wordt in de auto (ik rijd in de stad altijd maximaal 40 km) ingehaald waarbij de inhalende automobilist het erg leuk vindt om de vluchtheuvel links te passeren. Ik heb een aantal keren automobilisten zien genieten van de slinger die er in de Julianastraat ligt om deze zo snel mogelijk te nemen. Er zijn automobilisten die terugschakelen voor een rotonde en deze dan met een hoog toerental in de tweede versnelling nemen. Ik heb twee keer op deze wijze een automobilist gezien die de rotonde in zijn geheel nam en daarna rechtsaf sloeg. Zoiets als bij de rally van Emmeloord op het industrieterrein behoort te gebeuren.

Als conclusie: een oplettende verkeersdeelnemer maakt fouten en ziet fouten van vele anderen.

Dimitri Koukoulas, Emmeloord