Netwerken, winst op termijn

Emmeloord - De Netwerkdagen Flevoland, woensdag en donderdag in de Bosbadhal in Emmeloord, scoorde met 170 standhouders en meer dan 2000 bezoekers mooie cijfers.

Nooit eerder was er zo’n grote zakenbeurs in de Noordoostpolder. De netwerkdagen die haar zesde editie beleefde, begon enkele jaren terug in de Koningshof op Urk. Daar groeide de beurs uit z’n jasje. Dat verklaart de verhuizing vorig jaar naar Emmeloord, vertelt Jan Vlap van Mimicry uit Sneek op een van de pleinen op de beurs. Dat de Netwerkdagen dit jaar nog eens flink kon groeien heeft alles te maken met de realisatie van de tweede sporthal. Maar die moet dan nog wel vol, maar de belangstelling om weer op beurzen te staan neemt toe, ervaart Vlap. ,,Wij merkten de laatste jaren dat veel bedrijven een beetje beursmoe waren. Maar met het aantrekken van de economie wordt iedereen weer wat enthousiaster. Om de grote beursruimte te kunnen vullen, hebben we de Netwerkdagen een provinciale uitstraling gegeven. Het was een regiobeurs, maar we spreken nu van de Netwerkdagen Flevoland. Dat slaat aan.” Groter dan nu kan de Netwerkdagen Flevoland niet worden. ,,We zitten nu op ons maximum. Er was nog slechts een stand over. Daar worden tulpenbollen verkocht voor Nepal.” Het succes van de beurs ligt volgens Vlap ook in de lage kosten voor de ondernemer om naar buiten te treden. ,,Voor 600 euro kunnen bedrijven twee dagen van twee tot negen uur netwerken. En dat is natuurlijk best goedkoop, als je de kosten en baten afweegt. Je krijgt zo veel mensen over de vloer.” Het resultaat van de aanwezigheid van bedrijven blijkt vooral op de lange termijn. Het woord ‘netwerk’ past daarom ook beter dan zakenbeurs, zoals veel business to business feestjes werden genoemd. Ariejonne Oost van Kantoor Manager 2.0 van Urk onderstreept dat . ,,Wij staan voor het vierde jaar op deze beurs. Het is vooral om naamsbekendheid te krijgen en relaties op te bouwen. Het is een investering op lange termijn, want onze eerdere aanwezigheid heeft ons klanten opgeleverd.” Zo kijkt Mart Verbruggen van Vecomach uit Emmeloord er ook tegenaan. Zijn bedrijf dat zich bezighoudt met de toelevering van maakdelen, bestaat nog maar drie jaar. ,,We willen hier naamsbekendheid opbouwen en laten horen wat we kunnen. Wij horen vaak: ‘Doe je dat ook, dat wist ik niet’. Jan Schuringa van AgroDust uit Tollebeek zou het als standwerker op een braderie of markt ook niet slecht doen. Met een naamkaartje Jan Stof trekt hij de aandacht op zijn reusachtige stofzuigers. De oud-aardappelboer, die nog wel aardappelkweker is, zocht naar oplossingen voor het stofvrij maken van zijn schuur. Dat was het begin van zijn nieuwe bedrijf. ,,Je kunt de industriële stofzuigers overal gebruiken. De dancing in Marknesse gebruikt ze ook. Dit is geen agrarische beurs, je moet het dus ook breder bekijken: als ze je maar zien” Margot Maljaars van StEP doet in de stand van StEP verwoede pogingen om een hoofdsponsor voor de kerstmarkt in Emmeloord te strikken. Ook Flevo Boys is van de partij om sponsoren warm te maken voor het rood-wit. Profit of non-profit de Netwerkdagen is de plek die er toe doet om in beeld te komen. Dat geldt niet het laatst voor de gemeenten Urk en Noordoostpolder, zij aan zij op de Netwerkdagen. Janneke Pasterkamp-ter Beek, bedrijven contact functionaris op Urk, informeert over vestigingsmogelijkheden op Urk. ,,Concreet verkoop je hier geen grond. Het gaat om een beetje prikkelen en helpen in de gedachtenvorming.” Cees Walinga