STOPPELS | Airport Lelystad

Emmeloord - Schiphol is met 55 miljoen passagiers gedaald naar de 5de plaats in Europa. Voorbijgestreefd door door Istanbul en daarboven staan London, Frankfurt en Parijs. De positie van KLM en Schiphol heeft indirect effect op Lelystad Airport. Minder vliegbewegingen van KLM op Schiphol geeft daar meer ruimte voor prijsvechters en dus minder noodzaak om Lelystad Airport echt te ontwikkelen. Air France heeft er natuurlijk ook belang bij dat KLM kleiner wordt en dus Air France groter, en Paris Charles de Gaulle belangrijker. Dat is een machtsspel en daar lijken wij wel niet erg goed in te zijn. De Fransen wel, getuige o.a. de schilderijen soap van de laatste weken. Het onderhouden van een regionaal vliegveld is bovendien riskant en duur. Zie de vliegvelden Eelde, Maastrichten, Twente. Het bedrijfsleven is natuurlijk voor. En terecht. Het kan veel economische bedrijvigheid en arbeid opleveren. Daar wordt dan door de bestuurders heftig mee geschermd. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Een airport heeft klanten nodig en dat zijn de vliegtuigmaatschappijen. Zo simpel is het. En die zijn heel aarzelend. Mede door het ontbreken van de vereiste infrastructuur, bereikbaarheid dus. Degene die dat proces moet besturen is de “Alderstafel”. Een overleg orgaan van lokale en nationale wijze mannen en vrouwen dat ervoor moet zorgen dat het voor elkaar komt. Dat doen ze al 10 jaar. Zij “volgen” de ontwikkelingenen adviseren navenant de minister. Van enige visie is helaas weinig te merken. Wel veel rapporten. Hans Alders is ook President Commissaris van Pro Rail. Nou niet bepaald het grootste succes in publiek transport in Nederland. Hij is wel een politieke vriend van staatssecretaris Mansveld, die ook over Lelystad Airport gaat. Tsja, Zo houden Hans en Wilma elkaar nog wel even bezig. Jaren geleden is er eens een idee ontstaan, vanuit enkele bestuurders uit Flevoland, die zich ook bezig hielden met de gedeeltelijke inpoldering van de Markerwaard en het creeren van een (glas) tuinbouw gebied daar om het Westland te ontlasten, om een monorail te bouwen van Lelystad Airport naar Schiphol. Daar sprak visie uit! Geschatte kosten € 500 miljoen. Natuurlijk was het te duur, zoals altijd. Een van de redenen was dat men dan in rond 20 minuten van Lelystad op Schiphol kon zijn. Dat zou in luchtvaart termen betekenen dat Schiphol/Lelystad als een airport gekwalificeerd kon worden. “Amsterdam Airport- Terminal Lelystad”. Daar kreeg je de handen van de airlines wel voor op elkaar. Maar....te duur. En zo struikelen we van het een in het ander. De tijd haalt ons steeds weer in omdat de besluitvorming te langdurig en stroperig is, teveel tijd nodig heeft en een echte visie ontbreekt. Ondanks de “Alderstafel”. Vorige week, geloof het of niet, kwamen studenten van Windesheim met een plan om alle gemeenten in oostelijk Flevoland met Lelystad (Airport) te verbinden door een.....Monorail. Of dat nu direct moet is vraag twee, maar visie hebben ze wel! En dan even doortrekken naar Schiphol. Het is nog immer de moeite waard om dat idee een serieuze kans te geven. En gezien de vele miljarden die we nu al aan de Grieken en het vluchtelingen probleem hebben besteed, en nog besteden, is die € 500 miljoen voor de toekomst van de Nederlandse luchtvaart maar zakgeld. En anders zou ik zeggen, doe die twee schilderijen maar aan de Fransen kado, in ruil voor KLM. Zijn we misschien wel beter af.

Peter N. Blauw