Recensie | Lachen om misère boer Ties

Emmeloord - Op vrijdagavond speelde De Troupe van Joep de muzikale komedie Boer zoekt betere vrouw in theater 't Voorhuys. Het populaire tv-programma Boer zoekt vrouw inspireerde duizendpoot Joep Onderdelinden tot deze tragikomedie. Hoofdpersoon, boer Ties woont in een omgeving, waarin een dialect wordt gesproken dat verdacht veel lijkt op dat van postbode Siemen uit de voormalige VPRO-productie Zaai. Ties is dol op het programma Boer zoekt vrouw en vooral op presentatrice Yvon Jaspers. Hij heeft dan ook al zijn 81 koeien Yvon genoemd. Daar zijn huwelijk met de pittigeHelma wat in het slob is geraakt en omdat hij Yvon graag persoonlijk wil ontmoeten, schrijft hij zich in voor het programma Boer zoekt vrouw.

Wanneer hij geselecteerd wordt als deelnemer moet hij dit natuurlijk voor zijn vrouw verbergen. Hij raakt van het ene in het andere probleem en neemt hun knecht Don, mee in zijn wereld van list en bedrog. Dit alles levert een heerlijke avond van ongedwongen toneel op. Geen toneel met een zware lading, maar met prachtig gespeelde, karikaturale figuren, onverwachte ontwikkelingen en een flinke dosis humor. Heel veel maffe situaties en aardige woordgrappen leveren lachsalvo's op vanuit het publiek. Een publiek dat overigens diverse keren rechtstreeks bij het spel wordt betrokken. Leuk! Een klein deel van de tekst werd gezongen. Dit leverde niet het sterkste deel op van de voorstelling. Knecht Don was in zijn laatste lied echter heel erg sterk, en maakte daardoor zijn zwakker vertolking van een eerder lied meer dan goed. Kortom: een avondje heerlijk lachen om de tragische gebeurtenissen van een aimabele, uiterst vriendelijke, maar simpele boer Ties, voortreffelijk gespeeld door Joep Onderdelinden zelf. Henk ter Beest