INGEZONDEN: Artsen van goud en gesubsidieerde Voute Fliegroutes

Precies vijftig jaar geleden in 1969 promoveerde Jan Stumphius op een baanbrekend onderzoek. Hij was bedrijfsarts bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS). Hij toont in zijn onderzoek aan dat ingeademd asbest vele jaren later tot sterfte aan een mesothelioom, longvlieskanker, leidt.

 Klinische arbeidsgeneeskunde van het eerste uur. Politieke partijen nemen eveneens standpunten in. De PvdA eist in 1971 een volledig asbestverbod. De industrie biedt krachtig tegenspel. ‘Een asbestverbod gaat banen kosten’, zeggen de werkgevers. ‘Het uitblijven van een asbestverbod kost mensenlevens’, stelt Stumphius. Hij is dokter en onderzoeker, geen politicus. Het asbestverbod komt er uiteindelijk pas in 1993….. De verloren vaders, vrienden komen niet meer terug.

Aardgas

Op 1e kerstdag 1986 wordt de eerste aardbeving in Groningen geregistreerd. Sinds de eerste gaswinning is er al 300 miljard euro winst maar zijn we inmiddels ook al 1100 aardbevingen en 80.000 schademeldingen verder. Deze aardbevingen hebben onlosmakelijk verband met de gaswinning. De mijnbouwindustrie biedt krachtig tegenspel. ‘Een sluiten kost de staat veel geld en gaat banen kosten’, zeggen de werkgevers in samenzang met de overheid. ‘Het uitblijven van een gaswinningsverbod kost mensenlevens’ wordt weggewuifd. De aardgaskraan wordt gesloten, pas in 2030 …. op zijn vroegst. Dit besluit kwam niet vanuit de politiek, maar nadat het volk in opstand kwam. Elk jaar langer rekken verhoogd de winst tegen dalende onkosten.


Longarts Wanda de Kanter en Pauline Dekker doen hun best, maar een heus leger kompanen staat de tabaksindustrie en overheid bij. Van (oud-)politici, wetenschappers tot en met lobbybureaus. Want ook hier is veel geld, heel veel geld te verdienen over de rug van de gewone burger door de industrie en onze overheid. De straatwaarde van 1 kg nicotine is 500.000 tot 800.000 euro. Dat is 10 tot 20 keer zo hoog als heroïne! Dat mensen er ernstig ziek van worden en zelfs dood gaan doet er niet toe. Als ze dood gaan kost het de staat en de verzekeringsmaatschappijen minder geld. Ze kunnen toch gewoon stoppen? Het is toch een vrije keus verslaaft te zijn? Duitse wetenschappers leverden al onweerlegbaar bewijs in de WO II dat roken longkanker veroorzaakt. Wat alle artsen ook zeggen, we gaan gewoon door.

Schiphol

 In 1967 is er een rapport uitgelekt met de voorspelling dat door uitbreiding van Schiphol met de Zwanenburgbaan het ernaast gelegen dorp door geluidshinder onbewoonbaar zou worden. Nou dat valt best wel mee. Schipholeigenaren en de captains of industry vinden het best gezond om een maand lang achter draaiende straalmotoren zonder oordopjes te staan en de schone uitlaatgassen in te ademen of 5 jaar onder de rook van de startbanen van Schiphol te wonen.

De inmiddels gepensioneerde huisarts Van Ojik kwam in ’67 in opstand en richtte de Bewoners Omgeving Schiphol op. Sindsdien is hij 20 uur per week actief tegen de molochen Schiphol, KLM en de overheid geweest tot begin dit jaar. Toen gaf hij het stokje over. Deze molochen, of beter gezegd, de dienaren van deze molochen offeren gezonde mensenlevens op voor geld.  In 2020 verloopt de afspraak uit 2008 over de groei tot 500.000 vliegbewegingen per jaar.

Schiphol zit al een paar jaar aan die taks. Schiphol wil nu boven op dat plafond van 500.000 vliegbewegingen een uitbreiding van minstens 45.000 vluchtbewegingen. Als dat niet op Schiphol kan dan  maar door de vakantievluchten te verplaatsen naar het andere vliegveld dat ook bezit is van Schiphol, het vliegveld Lelystad. Daar boven op wil Schiphol met de 50-50 deal de capaciteit nog verder verdubbelen. 
Iedereen weet dat wonen niet alleen in de directe buurt van een vliegveld gezondheidsschade en doden oplevert, maar ook in heel Nederland door de zwaar verontreinigende vliegtuigen. Dat is wetenschappelijk onomstotelijk evident bewezen. 

Ook hier is er weer een ijzersterke lobby en marketing te zien. Onze minister is al voorstander. Er is geld, heel veel geld te verdienen, ook voor de politiek. Terwijl deze zwaar vervuilende industrie zonder de subsidie van miljarden euro’s  aan brandstofsubsidie en 100% BPM subsidie niet zou kunnen voortbestaan moet het volk niet zeuren en zieken en doden als gevolg van de vervuiling toestaan. Het volk krijgt de mogelijkheid, de illusie, van reizen voor 13 euro met het vliegtuig, in plaats van 94 euro met de trein, naar Barcelona.

Zij hebben ook de vrije keus in Nederland ergens anders te gaan wonen en gezonder te gaan leven. De dienaars van deze molochen beheersen de gedragswetenschap van de Nobelprijswinnaar Kahneman. 
Het zijn de milieuproblemen die onze kinderen motiveren de straat op te gaan. We moeten niet alleen luisteren naar onze kinderen, we moeten ook doen wat wij zelf in het klimaatakkoord zeggen. 
Artsen moeten zich bezig houden met mensen beter maken en niet met beleid.
J.H. Gadellaa, Nagele