Poldertulpen wereldnieuws: 'Absoluut een beloning voor het harde werken'

Noordoostpolder - Tulpen uit de Noordoostpolder zijn ‘wereldnieuws’. De Washington Post plaatste vandaag (donderdag) een verhaal over tulpen in Nederland. Natuurlijk wordt de Keukenhof als megapopulaire trekpleister aangehaald, maar ook de tulpen uit onze eigen polder ontbreken niet in het verhaal.

Door Alexander Drost

De krant schrijft over een ervaring die doet denken aan ‘van die iconische foto’s vol lange, bloeiende velden, en waar je op je tenen tussen de tulpen mag lopen.’ De ervaring in de Noordoostpolder is anders dan in de Keukenhof, waar extreem veel internationale toeristen op af komen. ‘Hier vind je meer Nederlandse families dan internationale toeristen, die de grootste tulpenbloeiregio van het land bezoeken.’

Mooie promotie

Ellen Boonen, voorzitter van het Tulpenfestival, is erg blij met de internationale aandacht voor de poldertulpen. Het festival vindt dit jaar plaats van 19 april tot en met 5 mei. ‘Dit is super mooi, fantastisch', vertelt Boonen. ‘Dit is hele mooie promotie voor de tulpen en ons festival. We zijn in de loop der jaren uitgegroeid tot een groot festival, waar heel veel toeristen uit binnen- en buitenland op af komen. Ik vind het eigenlijk wel verdiend dat we zo’n mooie vermelding krijgen. Het is wel onverwacht dat het zo’n krant is. Maar ik moet eerlijk bekennen dat we wel vaker uit bepaalde landen aanvragen of berichten krijgen. Dat we denken; hoe komen ze erbij? Laatst werden we bijvoorbeeld benaderd door een groot Oekraïens televisiestation. Dat is natuurlijk fantastisch. Waar die aandacht ieder jaar weer vandaan komt is wel weer verrassend.’

Kleurenpracht

De tulp als product is natuurlijk het handelsmerk. Massa’s mensen staan ieder jaar weer in de rij voor de tulpen en het Tulpenfestival. Boonen: ‘Wat wij hebben is zo uniek. De kleurenpracht. Waar zie je dat? Bijna nergens. Als je door Frankrijk rijdt en je ziet een veld met lavendel, denk je ook wauw. Dat maakt je vrolijk en blij. Wij hebben hier niet alleen de kleur paars, maar alle kleuren. Dat is natuurlijk waanzinnig om te zien en beleven. Het grappige is ook wel dat sommige toeristen echt puur voor de tulpen een vakantie hier boeken. Doordat toeristen er zo naar kijken, gaan wij het zelf ook meer waarderen en zien wij de schoonheid en alle mooie facetten, die we soms eerst misschien helemaal niet zagen.’

Hard werken

Waar toeristen - en nu dus de Washington Post - de tulpenvelden roemen, roemt Boonen iedereen rondom het Tulpenfestival. ‘We hebben alleen al zo’n zeventig creatieve vrijwilligers. Die steken daar heel wat vrije uren in. Dat maakt dat dit alles ook kan. En dan hebben we nog heel veel tulpentelers die heel loyaal zijn aan ons en die ons waar mogelijk willen ondersteunen. We zijn enorm trots op het product. Dit verhaal is absoluut een beloning op het harde werken van iedereen. Dat is onmisbaar voor een mooi en geslaagd festival.’