Crashlocaties op kaart NOP

Vanwege het formaat van het kaartje kan het digitaal niet volledig weergegeven worden op deze site.

Vanwege het formaat van het kaartje kan het digitaal niet volledig weergegeven worden op deze site. Teunis Schuurman

Vollenhove - Teunis Schuurman uit Vollenhove, full-time WO2-onderzoeker, heeft een kaart van de Noordoostpolder samengesteld met daarop alle locaties van neergestorte vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog.

Uit deze kaart blijkt dat er meer crashplekken zijn dan momenteel aangegeven door Stichting Ongeland. Als het aan Schuurman ligt, worden in ieder geval alle bordjes op de palen vervangen met uniform opgestelde teksten met de juiste lay-out.

Het steekt Schuurman dat bijvoorbeeld de crashpaal aan de Oosterringweg 5 bij Marknesse ten onrechte wijst op het neerstorten van de Lancaster JA702 daar. Die stortte namelijk bij Tollebeek neer, blijkt uit onderzoek van hem. In De Noordoostpolder van 20 november vorig jaar stond daarover een uitgebreid artikel.

Crashpalen

‘Ze hoeven nog niet eens de paal te verplaatsen, maar ze zouden wel de goede informatie op het bordje kunnen zetten’, stelt Schuurman. De crashpalen van Stichting Ongeland markeren de plek waar een vliegtuig neerstortte.

Op het bordje staat de datum en de bemanning. De locaties zijn bepaald op basis van verkregen info in 2013 van Gerrit Jan Zwanenburg, op de bordjes. Sinds die tijd wordt al gepleit voor het aanpassen van de tekst op de A4-bordjes en in sommige gevallen het verplaatsen van palen. Aan de kosten kan het niet liggen, volgens Schuurman, zo’n bordje kost namelijk 40 euro excl BTW weet hij.

Plaaggeest

Schuurman is een plaaggeest voor de Stichting Ongeland en Stichting 4 Mei Herdenking Dronten. Hij is van de details en telde maar liefst 435 bugs en fouten op de oorspronkelijk 36 geplaatste borden. Schuurman heeft die op zijn eigen website www.teunispats.nl/wo2.htm exact aangegeven en hersteld.

Op basis van Schuurman’s studie heeft Ongeland in 2014 wel degelijk een aantal correcties uitgevoerd, maar de Venose blijft alert. Hij ziet echter nog te veel fouten en voelt onwil bij de stichting om alle fouten te herstellen.

Of de Stichting Ongeland op zijn verzoek ingaat om de crashpaal aan de Oosterringweg te verhuizen naar Tollebeek, danwel het bordje met informatie aan gaat passen is nog niet duidelijk. Voorzitter Astrid Doppert van de Stichting Ongeland reageert. ‘Wij verplaatsen de paal niet op basis van getuigenverklaringen. Wij baseren ons op eerder onderzoek. Aan aanpassingen zijn bovendien ook kosten verbonden. Wij gaan uit van de feiten. De crashpaal bij Marknesse staat overigens wel bij ons op de agenda om te bespreken.’ Schuurman is niet erg hoopvol. ‘Daar hebben ze al een jaar de tijd voor gehad maar er gebeurt niets.’

Monument Marknesse

Op basis van de nieuwe gegevens die Schuurman over de crash bij Marknesse boven water heeft gehaald, wordt het monument daar aangepast. Schuurman heeft daarover gesprekken gevoerd met het 4 mei comité in Marknesse.

Informatie bij het kaartje

De nummers corresponderen met de piloten van de gecrashte vliegtuigen 1 - TUDHOPE (†) - 1940 2 - BRODIE - 1940 3 - JEFFRIES (†) - 1941 4 - WILDE (†) - 1942 5 - BICKERTON (†) - 1942 6 - McBURNEY (†) - 1942 7 - PRESTON (†) - 1943 8 - EMMERT - 1943 9 - SANNEMANN, etc - 1943 10 - HANSEN - 1943 11 - WEATHERILL (†) - 1944 12 - RULE (†) - 1944 13 - SHARPLESS - 1944 14 - WHITE - 1944 15 - GECKS - 1944 16 - BULAND - 1944 17 - BARLOW - 1944 18 - O'BARR - 1944 19 - ARMOUR - 1944 20 - HARRAH - 1944 21 - COOK (†) - 1944 22 - STANKIEWICZ - 1944 23 - LUPTON - 1945 24 - MADDOCKS - 1945 25 - nn - 1944 - 1945 26 - nn - 1940 - 1945 Een uitgebreide beschrijving is te vinden op de site: www.teunispats.nl/folders.htm