POLDERHEMEL | Snelle rode exoplaneet ontdekt

Artistieke weergave van de rappe exoplaneet GJ 367 b. (©SPP 1992, Patricia Klein

Een internationaal team van 78 onderzoekers heeft een bijzonder lichte exoplaneet ontdekt bij de ster GJ 367, een rode dwerg half zo groot als de zon. Deze planeet blijkt ook nog eens zeer snel te zijn.

Aflevering 1363

5 – 12 JANUARI

Nabij moederster

De exoplaneet met de aanduiding GJ 367 b is ongeveer 9000 kilometer groot en half zo zwaar als de aarde. Daarmee is dit object de lichtste exoplaneet ooit gevonden. De ster GJ 367 is bijna 31 lichtjaren van de aarde verwijderd. Gezien zijn massa en omvang zal de planeet hoogstwaarschijnlijk een rotsachtige wereld zijn, vergelijkbaar met Mercurius. De planeet draait in een zeer krappe baan rap om zijn moederster heen. Dat houdt ook in dat de planeet door de nabije moederster zeer heet is. De oppervlaktetemperatuur wordt op 1500 graden C. geschat. Een omloop duurt slechts 8 uren. De planeet kon gevonden worden omdat hij af en toe voor zijn moederster langs trekt.

Aan de hemel valt deze week te bekijken:

ZON- EN MAANTIJDEN (zaterdag 8 januari)

Zon op: 08.47 uur; onder 16.38 uur.

Maan op: 12.01 uur (zaterdag); onder 00.07 uur (zondag).

MAAN – De schijngestalte van onze wachter groeit weer aan. Op zondag 9 januari komt de maan om 19.11 uur in de schijngestalte van Eerste Kwartier (half, sterrenbeeld Vissen). De maan komt geleidelijk hoger aan de hemel.

PLANETEN – Als de zon is ondergegaan zien we van zuid naar zuidwest de planeten Jupiter, Saturnus en met enige moeite en zeer laag, Mercurius. Om Mercurius te zien is een heldere hemel en vrij uitzicht op het zuidwesten nodig. Jupiter staat in sterrenbeeld Waterman, Saturnus in sterrenbeeld Steenbok samen met Mercurius. Venus is niet meer te zien. In de morgen is vóór zonsopkomst met enige moeite Mars in sterrenbeeld Slangendrager te vinden, laag in het zuidoosten. Gebruik eventueel een verrekijker om het oranje stipje te vinden.

Meteoren

De Boötiden-meteoren zijn nog actief, maar mindert snel. Deze meteoren komen uit de richting van sterrenbeeld Ossenhoeder (Boötes). In de nanacht staat dit sterrenbeeld hoog in het oosten. Na 12 januari verschijnen ze niet meer.

René P. Elings, tel. 0527-699142; e-mail: rpelings@hotmail.com