VW Kever van leider René van der Guchte laat hem in de steek in Espel. Pech crost altijd mee, ook in de polder

De altijd zo snelle VW kever van René van de Guchte geeft er bij de cross in Espel de brui aan. Foto Harry de Ridder

Espel - Zul je altijd zien. Net op het moment, dat je constateert dat ‘dit jaar alles hartstikke goed gaat’, slaat de pechduivel toe. René van de Guchte, leider in de strijd om de Polderbokaal, geeft voor de zoveelste keer de concurrentie het nakijken als de VW Kever er de brui aan geeft. Weg finale, geen kans meer op de eindzege. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

De Emmeloorder (25) gaat dit jaar als een speer in het eerste normale autocrossjaar sinds 2019. Ook in Espel is hij zaterdag, net als Henrico Evers, bijzonder goed op dreef. In de vierde van acht crossen staat er geen maat op Van de Guchte, die telkens ver voor de rest van het veld uit naar de finish spurt. Ook een onderlinge confrontatie met Evers beslist hij in zijn voordeel. Maar in de tweede halve finale houdt de homokinetische koppeling, kortweg homokineet, het voor gezien. Zonde, want dat betekent geen finale met daarin de twee topfavorieten.

Lullig en zuur

Terwijl om hem heen woorden als ‘lullig’ en ‘zuur’ klinken, reageert Van de Guchte zelf nuchter op de tegenslag. ‘Balen, maar ja, het hoort erbij.’ Net als alle doorgewinterde autocrossers weet hij, dat dit soort malheur altijd op de loer ligt. Evers, winnaar van de cross in Espel: ‘Het blijft een mechanische sport. In de eerste cross in Ens kreeg ik een lekke band, nu was René aan de beurt. Het is all in the game. De cross in Espel heeft het klassement van de Polderbokaal alleen maar spannender gemaakt, met Van de Guchte nipt aan de leiding en Evers en het duo Van Staveren/Krops er vlak achter.

Ondanks de pech in Espel is René van de Guchte bezig aan een uitstekend seizoen. Het heeft hem en zijn helpers heel wat tijd gekost om de Volkswagen, voorzien van een Audi-turbomotor, competitief te krijgen. ‘In het begin ging er vaak veel kapot’, zegt Van de Guchte tussen de wedstrijden door. ‘Het is een zoektocht, want niets is standaard aan zo’n auto. Het is zoeken naar de goede versnellingsbak, koppeling, ophanging, aandrijfassen enzovoort.’ Daarbij: ‘De auto moet tegen een stootje kunnen, moet heel blijven, maar mag niet te zwaar zijn. Voor je zover bent, gaan er een paar jaar overheen.’

Twee keer tweede

Dit is het jaar voor de Emmeloorder om te oogsten. Van de Guchte won de openingscross in Ens en werd tweede in Rutten en Marknesse. Hij wil bij alle crossen aan de start verschijnen. ‘Er zit genoeg tijd tussen de wedstrijden om schade te herstellen.’ ’s Winters gaan de motor en de versnellingsbak eruit en wordt alles gecontroleerd en gerepareerd. Ook tijdens het seizoen gaat dat werk door. ‘De auto schoon spuiten, op de brug zetten om te kijken of er niks krom is, of zo. Na de vorige cross was de koppeling kapot. Dat is het wel even stressen, want de auto moet wel op tijd klaar zijn.’

En zo is het autocrossen in de Noordoostpolder weer helemaal terug, na twee heel magere jaren. In Espel verschijnen in drie verschillende klassen (junioren, 1800 cc en de polderklasse) 66 crossers aan de start. Een aantal waarmee bestuurslid Gerard Blok tevreden is, al is de animo in voorbije jaren wel eens groter geweest. Henrico Evers ziet vooral minder belangstelling voor de polderklasse. ‘Sommige jongens hebben de afgelopen jaren hun auto verkocht en er waren geen crossen om belangstellenden enthousiast te maken. Ik hoop, dat de animo groter wordt, want je wilt een spectaculaire polderklasse met mooie finales. Gelukkig trekken de junioren- en standaardklasse wel aan. Hartstikke mooi.’

Bomen planten

Ook het aantal crossen, acht, houdt niet over. Blok: ‘Iedereen doet zijn best, maar er moet wel ruimte beschikbaar zijn. Op dit terrein wil de gemeente bomen planten. Daarom is de toekomst van deze cross onzeker.’ Steeds meer crossen komen in de verdrukking. Bant en Luttelgeest organiseren dit jaar geen cross en ook de toekomst van de cross in Marknesse, waar crossen op het industrieterrein niet werd toegestaan en de organisatie moest uitwijken naar de Baarloseweg, is onzeker. Evers: ‘In Luttelgeest ligt terrein braak, waar woningbouw is gepland. Pas volgend jaar wordt die grond bouwrijp gemaakt. Daar hadden we kunnen crossen, maar dat mocht niet. De gemeente zegt autocrossen een warm hart toe te dragen, maar daar merk ik niet veel van.’

Harry de Ridder

Nieuws

menu