Geesinknorba levert samen met Hyzon Motors waterstof aangedreven huisvuilwagens

Carl Holthausen, technisch directeur bij Hyzon Motors Europe B.V. en Xavier Martí Duran, CEO bij Geesinknorba Eigen foto

Emmeloord - Geesinknorba uit Emmeloord en Hyzon Motors uit Groningen bundelen hun krachten door waterstof aangedreven elektrische huisvuilwagens te leveren. Daarvoor is een 3-jarig contract getekend.

Geesinknorba levert al vele jaren emissievrije wagens in Europa en verwacht meer dan 300 wagens van Hyzon te verkopen gedurende de driejarige contractperiode. De bedrijven verwachten dat de jaarlijkse vraag zal groeien omdat klanten prioriteit geven aan het CO2 vrij maken van de afvalinzameling. Dit wordt nu ook mogelijk gemaakt door een toenemende beschikbaarheid van waterstof in Europa.

Duurzame afvalinzameling

Hyzon CEO Craig Knight geeft aan dat de samenwerking voortkomt uit de gezamenlijke ambitie om de milieu impact van het afvalinzameling op korte termijn te verminderen. ‘De samenwerking met Geesinknorba bouwt voort op de gedachte dat een duurzame afvalinzameling een significante bijdrage levert aan een CO2 reductie en de kwaliteit van leven in stedelijke omgeving,’ aldus Knight. ‘Om de impact te realiseren, moeten oplossingen robuust en toegankelijk zijn en eenvoudig te gebruiken. Door de expertise van Geesinknorba en Hyzon te combineren, kunnen wij de oplossing bieden voor wagenpark beheerders in Europa.’

Geesinknorba, een pioneer in de ontwikkeling van emissievrije afvalinzameling, is actief in meer dan 30 landen en heeft meer dan 7.500 huisvuilwagens op de weg, ze zijn tevens de grootste leverancier van accu- en brandstofcel elektrische huisvuilwagens in Europa. Om deze positie verder uit te bouwen, zijn de laadbakken, verdichtingsmechanismes en beladingen ook beschikbaar voor integratie met zero emissie voertuigen.

Afvalinzameling

Diesel aangedreven vrachtwagens hebben vaker hogere onderhoudskosten en zijn minder energiezuinig door de manier waarop ze dagelijkse ingezet worden. Afvalinzameling is een zeer geschikte toepassing voor waterstof brandstofcel technologie, aangezien het back-to-base model een centraal oplaad infrastructuur mogelijk maakt. Het dagelijks vele uren bedienen van het hydraulische verdichtings- en beladingssysteem, voldoen de Hyzon’s waterstofwagens aan deze operationele wensen. Accu en brandstofcel elektrische wagens zijn ook significant stiller dan traditionele huisvuilwagens.

Wereldwijd zijn de wagenparken van de overheden de eerste die overstappen naar waterstof brandstofcel aangedreven voertuigen. Beleidsmakers in Europa zetten in op een CO2 reductie door aanbestedingen voor emissievrije voertuigen uit te schrijven en te stimuleren.

Barcelona

Beide bedrijven gaan samenwerken om het onderhoud en service voor eindklanten te verzorgen. Daardoor wordt het de wagenparkbeheerders eenvoudig gemaakt om over te stappen naar een duurzame en emissievrije oplossing. De eerste Hyzon trucks worden naar verwachting in Barcelona ingezet. Ze worden geproduceerd in Geesinknorba’s faciliteit in Emmeloord en Hyzon’s fabriek in Groningen.


Nieuws

Meest gelezen