Aangeboden door: timemanagement.net

Waarom timemanagement zo waardevol is

Foto: Pexels

Lukt het jou niet om alles gedaan te krijgen wat je wilt en zie je tegelijkertijd dat het collega’s wél lukt? Dan is het verstandig om jouw timemanagement eens onder de loep te nemen.

Dit artikel vormt een beknopt time management training , waarin timemanagement-expert Björn Deusings deelt hoe je jouw productiviteit kunt verhogen en resultaatgerichter te werk kunt gaan.

1. Structuur

- Struikelpunt: Veel mensen gebruiken talloze lijstjes en (sub)systemen naast elkaar om taken, afspraken en verantwoordelijkheden in op te slaan. In plaats van overzicht te bieden, ontstaat er juist een rommelig systeem.

- Oplossing: Bewaar al je taken, afspraken en verantwoordelijkheden op één vaste plek; één agenda, één takenlijst.

2. Toestroom

- Struikelpunt: Taken, afspraken en verantwoordelijkheden komen doorgaans op allerlei manieren op je af. Hoe meer plekken je hebt waar nieuwe informatie binnenkomt, des te lastiger het is om overzicht te bewaren.

- Oplossing: Breng de hoeveelheid verzamelplekken terug en creëer vaste verzamelplekken voor alle digitale, mentale én fysieke informatie.

3. Planning

- Struikelpunt: Informatie structureren is één ding, deze informatie daadwerkelijk up-to-date houden is vaak een stuk lastiger. Zodra informatie zich opstapelt, wordt bijwerken- en bijhouden immers steeds minder aantrekkelijk.

- Oplossing: Begin en eindig je werkdag altijd met het bijwerken- en bijhouden van je agenda en takenlijst. Zo wordt dit vanzelf een gewoonte, kost het telkens minder moeite en heb je er het meeste profijt van.

4. Opdelen

- Struikelpunt: Mensen overschatten dikwijls hun eigen productiviteit en onderschatten de tijdsduur van hun werkzaamheden. Het gevolg hiervan is dat taken niet voltooid worden, maar worden uitgesteld.

- Oplossing: Om uitstelgedrag te voorkomen is het handig om grote projecten in overzichtelijke stukjes op te delen. Zo is het duidelijk welke acties je moet ondernemen en welke resultaten je wilt behalen.

5. Vaste lasten

- Struikelpunt: Bepaalde werkzaamheden komen dagelijks, wekelijks of maandelijks terug. Regelmatig wordt vergeten deze klussen op te nemen in planningen.

- Oplossing: Om tijd over te houden om resultaatgericht aan een project te werken is het cruciaal om de tijdsduur van deze ‘vaste lasten’ te bepalen. Dit vormt vervolgens e ‘basisopstelling’ waar vanuit je kunt werken.

Nieuws

menu