Zorgeloos elektrisch rijden komt dichterbij

Foto: pexels.com
Dat moet thuis en op het werk kunnen, maar ook onderweg. Voor onderweg opladen kun je gebruik maken van de New motion charging station laadpas. Newmotion is een organisatie die enkele jaren geleden is overgenomen door Shell.
Shell Recharge
Als grote speler op de markt voor fossiele brandstoffen bemoeit Shell zich ook met de overstap naar elektrisch rijden. Dit wordt gedaan onder de naam Shell Recharge. Het doel is automobilisten met een elektrische auto aan zich te binden met een speciale laadpas. Die geeft toegang tot de snelladers, die op alle tankstations langs de snelwegen te vinden zijn. De Shell Recharge laadpas, waarvan de organisatie in handen is van Newmotion, geeft ook toegang tot meer dan 200.000 laadpalen in Europa. Je kunt met de laadpas van Newmotion dus overal naartoe met je elektrische auto.
De aantrekkingskracht van elektrische auto’s
Als aan de basisvoorwaarde is voldaan dat er voldoende mogelijkheden zijn om de accu van een elektrische auto overal op te laden, kan er worden gekeken naar de overige positieve punten van elektrisch rijden. Ten eerste is er het rijgenot. Een elektrische auto is veel sneller en luxer dan een auto op fossiele brandstof. Dat komt doordat de motor het maximale koppel tot op hoge toeren blijft leveren. Dat is te merken aan het supersnel accelereren van een elektrische auto. Tijdens het optrekken heb je bovendien geen hinder van geluidsoverlast.
Lagere kosten door meer efficiëntie
Als alle kosten om een auto te laten rijden worden meegerekend, is een elektrische auto veel voordeliger dan een auto op fossiele brandstof. Dit effect is des te groter als de eigenaar zijn auto thuis oplaadt. Het opladen bij een snellader is veel duurder, maar ook dan wint de elektrische auto het wat betreft de kosten van een auto met fossiele brandstof. Elektrische motoren worden bovendien veel minder warm dan verbrandingsmotoren. Dat betekent dat ze efficiënter werken, en dat er dus minder energie verloren gaat. Vrijwel alle elektrische energie uit de accu wordt omgezet in beweging.
Bereik
Een veel gehoord bezwaar tegen elektrische auto’s is de kleinere actieradius. Op zich klopt het wel dat een auto op fossiele brandstof met een volle tank verder kan rijden dan de meeste elektrische auto’s met een volle accu. Maar dit bezwaar is van psychische aard en komt voort uit de gedachte dat het met een conventionele auto maar enkele minuten tijd kost om de tank vol te gooien. Voor het opladen van een accu moet minstens een half uur de tijd worden genomen. De actieradius van 300 tot 500 kilometer van een elektrische auto volstaat echter ruimschoots voor de meeste ritten in Nederland.